İş yeri açmak için ihtiyaç duyulan belgeler, sıklıkla araştırılan konulardan biridir. Siz de yeni bir iş yeri veya dükkan açmayı planlıyorsanız, gerekli belgeleri, başvuracağınız mercileri, maliyetini ve diğer tüm detayları merak ediyor olabilirsiniz. Öyleyse tüm bu soruların cevabını bu yazıda bulabilirsiniz.
İş Yeri veya Dükkan Açmak İçin Gerekli Belgeler Hangileridir?
Basit usulde bir işyeri açmayı planlıyorsanız, hazırlamanız gereken evraklar şöyle sıralanabilir:
- Vergi dairesinden onaylattığınız nüfus cüzdanı örneği
Nüfus cüzdanınız ile vergi dairesine giderek bilgilerinizi onaylatmanız gerekir.
- İkametgah adresini gösteren belge
İkametgahınızın yazılı olduğu adresi e-devlet şifreniz ile temin edebilirsiniz.
- Açacağınız işyeri kiralık olacaksa, kira kontratınızın örneği
İşyerinizin bulunduğu alanı kiralama yolu ile elde ettiyseniz, mülk sahibi ile düzenlediğiniz kira sözleşmesini sunmanız gerekir.
- Açacağınız işyerinin kira bedelini tespit edebilmek amacıyla belediyeden onaylatacağınız emlak vergisi değerini gösteren belge
Kiralamış olduğunuz işyerinizin emlak vergisi değerini bağlı bulunduğu belediyeye giderek onaylatmalısınız.
- İşe başlama bildirim belgesi
İşe başlama bildirim belgesini vergi dairesinden veya Gelir İdaresi Başkanlığı’nın internet sitesinden elde edebilirsiniz.
Bu evrakları basit usulde bir işyeri açmak için hazırlamanız gerekiyor. Peki, basit usulde bir işyeri ile kastedilen nedir?
Manav, terzi, kasap, lokanta, butik, kuaför, tuhafiye, kırtasiye gibi küçük ölçekli işletmeler ile işletmeciliğini kendiniz üstlendiğiniz yerler; basit usulde işyeri olarak tanımlanır. Basit usul esnaf olarak tanımlanmanız için, kurduğunuz küçük ölçekli işletmenizin başında bizzat kendinizin durması ve kira bedelinizin düşük gösterilmesi gerekir.
Elbette kira bedeliniz, işletmenizi açtığınız bölgeye göre değişiklik gösterecektir. Örneğin, büyük şehirde açacağınız bir iş yeri ya da dükkanın kira bedeli, küçük şehirdeki bir işletmenin kirasından yaklaşık iki kat yüksek olabilir.
Vergi Dairesine Teslim Etmeniz Gereken Evraklar Nelerdir?
Hangi tür işyeri veya dükkan açmayı planlıyor olursanız olsun, mutlaka vergi dairesine bildirim yapmanız şarttır. Ancak vergi dairesine bildirim yapmadan önce iş yerinizin veya dükkanınızın açılmış olması gerekir. Sıralamanın bu şekilde olmasının sebebi, vergi dairesine teslim edeceğiniz evraklarınız arasında iş yeri ve dükkanınızın adres bildirimi ve kira kontratı ya da tapu belgesinin de istenmesidir.
Vergi dairesine iletmeniz gereken diğer evraklar ise şöyledir:
- Muhasebecinizin hazırlamış olduğu işyeri açma bildirim formu
- Noterden onaylattığınız ve kaşelettiğiniz imza örnekleri
- Onaylı nüfus cüzdanı fotokopisi
Hazırlamanız gereken bu evraklara ek olarak bağlı olduğunuz belediyeye teslim etmeniz gereken bazı belgeler de bulunur. Belediyeden iş yeri açma ve çalışma ruhsatı almanız için gerekli olan belgeler şunlardır:
Belediyeye Teslim Etmeniz Gereken Evraklar Nelerdir?
Belediyeden işyeri açma ve çalışma ruhsatı almanız için ihtiyacınız olan belgeler, işletmenizin türüne göre değişiklik gösterir. Bu belgeler üç grupta sınıflandırılabilir:
- Umuma Açık Müesseseler: İşletmeniz; sinema, tiyatro, meyhane, otel, alkollü lokantalar ya da eğlence merkezi gibi yerler ise, umuma açık müesseseler kategorisine dahilsiniz demektir. Bu durumda belediyeye teslim etmek için ihtiyacınız olan belgeler şunlardır:
- Vergi levhası fotokopisi
- Kira sözleşmesinin ya da tapu belgesinin fotokopisi
- Nüfus cüzdanı
- Binanın imar durumunu gösteren belge
- İş yerinizin cami ve okullar ile mesafesini gösteren kroki
- Yapı sağlamlığı belgesi
- Esnaf odasına kayıt olduğunuza dair belge
- Sıhhi Müesseseler: İşletmeniz; kuaför, bakkal, kasap, şarküteri, pastane, çay ocağı, büfe, kasap gibi yerler ise, sıhhi müesseseler kategorisine dahil olursunuz. Bu durumda ihtiyacınız olan belgeler şunlardır:
- Vergi levhası fotokopisi
- Kira sözleşmesinin ya da tapu belgesinin fotokopisi
- Nüfus cüzdanı
- Binanın imar durumunu gösteren belge
- Ustalık belgesi
- Yangın söndürme tüpü dolum belgesi
- Esnaf odasına kayıt olduğunuza dair belge
- Kuaför, bakkal gibi insanlarla temas halinde olduğunuz bir işletmeniz varsa portör muayene kartı
- Gayri Sıhhi Müesseseler: İşletmeniz; maden ocağı, yakıcı madde içeren LPG dolum tesisi gibi etrafa yaydığı duman ve koku nedeniyle çevreye ya da insana zarar veriyorsa, gayri sıhhi müessese kategorisine dahil edilirsiniz. Bu durumda ise ihtiyacınız olan belgeler şunlardır:
- Vergi levhası fotokopisi
- Kira sözleşmesinin ya da tapu belgesinin fotokopisi
- Nüfus cüzdanı
- Binanın imar durumunu gösteren belge
- Portör muayene kartı
- Yapı sağlamlığı belgesi
- İşletmenizin bulunduğu binada oturanlar varsa, imzalı onay yazıları
- İtfaiye olumlu belgesi
- Esnaf odasına kayıt olduğunuza dair belge
- Ustalık belgesi
Tüm bunlara ek olarak atlamamanız gereken en önemli adımlardan bir tanesi de, iş yeri sigortasıdır. İş yeri sigortası; işinizi yürüttüğünüz alanı ve bu alan içindeki demirbaş eşyaları ve makineleri güvence altına alır. Siz de yeni işinize güvenle başlamak istiyorsanız, Ethica acentelerini ziyaret edebilir ve Ethica iş yeri sigortası yaptırabilirsiniz.