2 dakikada içerisinde birden fazla sigorta ürününden teklif alıp, anında satın al.
Trafik Sigoratsı Hemen Teklif Al
Tüm ürünlerimiz Hemen Teklif Al

Araba Lastik Hava Basıncı Kaç Olmalı?

Araba Lastik Hava Basıncı Kaç Olmalı?

Araba lastik basıncı aracınızın güvenliği ve performansı açısından kritik bir öneme sahiptir. Doğru lastik hava basıncı aracın yol tutuşunu, yakıt verimliliğini ve lastik ömrünü doğrudan etkiler. Yanlış basınç seviyeleri, aracınızın performansını olumsuz etkileyebilir ve güvenlik risklerine yol açabilir. Bu nedenle araç sahibi olarak lastik basıncınızı düzenli olarak kontrol etmek çok önemlidir. Lastik basıncı genellikle "bar" birimiyle ifade edilir. Örneğin binek araçlarda lastik basıncı çoğunlukla 2.0 ila 2.5 bar aralığında olur.
Araba lastik basıncı hakkında daha fazla detaylı bilgiye ulaşmak için lastik hava basıncı tablosuna göz atabilirsiniz. Lastik hava basıncı tablosu doğru basınç seviyelerini öğrenmenizi sağlayacaktır.

Lastik Hava Basıncı Tablosu

Lastik hava basıncı her araç için belirli bir değerde olmalıdır. Lastik basınç değeri aracın üreticisi tarafından belirlenir ve genellikle aracın kapı iç kısmında yer alan etiket üzerinde yer alır. Farklı lastik tipleri için farklı hava basınç değerleri bulunur. Örneğin 185 65 R15 tipi bir lastik için 30 psi ön lastik basıncı önerilirken, 225 45 R17 tipi bir lastik için bu değer 38 psi'ye çıkmaktadır. Düzenli olarak doğru lastik basıncı seviyesini kontrol etmek aracınızın optimal performansını sağlamak için kritik önem taşır.

Lastik Tipi

Ön Lastik Basıncı

Arka Lastik Basıncı

165 70 R14

32 psi

30 psi

175 65 R14

30 psi

33 psi

185 60 R14

32 psi

30 psi

185 55 R15

32 psi

30 psi

195 45 R16

32 psi

26 psi

195 50 R15

30 psi

32 psi

195 60 R15

31 psi

31 psi

195 65 R15

34 psi

32 psi

205 55 R16

36 psi

34 psi

205 40 R17

32 psi

26 psi

205 45 R16

32 psi

30 psi

205 55 R16

36 psi

34 psi

225 45 R17

38 psi

36 psi

225 40 R18

40 psi

38 psi

Lastik Basıncı Nereden ve Nasıl Öğrenilir?

Lastik basıncınızı öğrenmek için aracınızın kullanım kılavuzunda veya sürücü kapısının iç kısmında bulunan etiket üzerinde belirtilen doğru basınç değerlerine bakabilirsiniz. Ayrıca, modern araçlarda lastik basınç göstergesi ya da lastik basınç işareti bulunan bir sistem de mevcuttur. Aracınızda herhangi bir basınç sorunu olup olmadığını kontrol etmek için lastiklerinizi uygun bir hava basıncı göstergesi ile ölçebilirsiniz.

Araba Lastik Hava Basıncı Kaç Olmalı?

Lastik Hava Basıncı Nasıl Ölçülür?

Aracın performansı, yakıt verimliliği ve sürüş güvenliği açısından lastik hava basıncı büyük önem taşır. Yanlış basınç değeri, lastiklerin daha hızlı aşınmasına ya da yol tutuşunun azalmasına neden olabilir. Bu nedenle düzenli olarak kontrol edilmesi gerekir.

  1. Aracınızın ideal lastik basıncını öğrenin: Bu bilgi genellikle sürücü kapısının iç kısmında, yakıt depo kapağında ya da kullanım kılavuzunda yer alır.
  2. Lastikler soğukken ölçüm yapın: En doğru sonucu almak için aracı en az 2 saat kullanmamış olmanız veya çok kısa mesafe gitmiş olmanız gerekir.
  3. Sibop kapağını çıkarın: Lastik üzerindeki hava giriş kapağını (sibop kapağı) dikkatlice sökün.
  4. Basınç ölçer cihazı hazırlayın: Dijital veya analog bir lastik hava basınç ölçer kullanarak ölçüme başlayın.
  5. Ölçer ucunu sibopa bastırın: Ölçer ucunu sibopa sıkıca bastırın ve hava sızmadığından emin olun. Cihaz, basınç değerini birkaç saniye içinde gösterecektir.
  6. Değeri kontrol edin: Ölçüm sonucunu aracınızın ideal basıncıyla karşılaştırın. Düşükse hava ekleyin, yüksekse bir miktar havayı indirin.
  7. Sibop kapağını geri takın: Ölçüm tamamlandıktan sonra sibop kapağını tekrar yerine takarak toz ve nemden koruyun.
  8. Tüm lastikleri kontrol edin: Dört lastiğin yanı sıra yedek lastiğin hava basıncını da ölçmeyi unutmayın.

Lastik Basıncı Neden Düşer?

Lastik basıncının düşmesi birçok farklı sebepten kaynaklanabilir ve bu durum hem sürüş güvenliğini hem de yakıt verimliliğini olumsuz etkiler. LAstik basıncının düşmesinin en yaygın nedenlerden biri lastiklerin yapısal olarak zamanla hava kaybetmesidir. Özellikle sıcaklık değişimleri lastik basıncını etkiler; hava soğudukça lastik içerisindeki basınç azalır. Ayrıca lastiklerdeki küçük delikler, çatlaklar veya yıpranmış siboplar da yavaş hava sızıntısına neden olabilir. Jant ve lastik arasındaki contada oluşan gevşeklik ya da jantın eğilmesi de hava kaçırmaya yol açabilir. Aynı şekilde uygun şekilde kapanmamış sibop kapakları da hava kaybını hızlandırabilir. Tüm bu nedenlerden dolayı lastik basıncı düzenli olarak kontrol edilmelidir.

Lastik Basıncı Az Olursa Ne Olur?

Düşük lastik basıncı, aracınızın güvenliğini ve performansını olumsuz yönde etkileyebilir. Lastiklerin yeterince şişirilmemesi, bir dizi probleme yol açar. Bu sorunları şu şekilde maddelendirebiliriz:

  • Fren mesafesinin artması: Düşük basınç frenleme performansını düşürür.
  • Kayma riski: Yolda kayma riski artar. 
  • Hızlı lastik aşınması: Lastikler daha çabuk yıpranır ve erken değiştirilmesi gerekebilir.
  • Düşük yakıt verimliliği: Yetersiz basınç yakıt tüketiminin artmasına neden olabilir.
  • Sürüş konforunun bozulması: Yolda düzensiz hareketler ve titreşimler hissedilir.

Yüksek Lastik Basıncı Zararlı mı?

Yüksek lastik basıncı lastiklerin aşırı sertleşmesine neden olabilir. Bu durumda, lastik basıncı tavsiye edilen seviyeden fazla olduğunda lastikler daha az esnek hale gelir ve yol tutuşu azalır. Ayrıca yüksek hava basıncı lastiğin ortasında aşırı bir aşınmaya yol açarak lastik patlama riskini artırabilir. Lastik hava basıncı işareti yüksek basınç seviyelerine dikkat edilmesi gerektiği konusunda bir uyarı görevi görür.

Lastik Basıncı Ne Zaman ve Ne Sıklıkla Kontrol Edilmeli?

Lastik basıncı her 1-2 hafta da bir kontrol edilmelidir. Ayrıca uzun yolculuklar öncesinde veya mevsimsel değişikliklerde lastik hava basıncı kontrolü yapmanız önemlidir. Bununla birlikte araçtaki lastik basınç işareti yanarsa hemen bir kontrol yapılmalıdır.

Mevsimlere Göre Lastik Basıncı Değişir Mi?

Evet, lastik hava basıncı mevsimsel değişikliklerden doğrudan etkilenir ve bu durum yaz lastiği ile kış lastiği arasında farklılık gösterebilir. Özellikle soğuk havalarda, hava moleküllerinin hacmi küçüldüğü için lastik içerisindeki basınç düşer. Bu nedenle kış lastiklerinde basınç daha hızlı düşebilir ve daha sık kontrol edilmesi gerekebilir. Kış aylarında araç üreticisinin belirttiği değerlere göre 2-3 PSI fazla hava basılması önerilebilir.
Yaz aylarında ise hava sıcaklığının artmasıyla birlikte lastik içindeki hava genleşir ve basınç yükselir. Bu durum özellikle yaz lastiklerinde aşırı şişmeye ve buna bağlı olarak yol tutuşunun olumsuz etkilenmesine neden olabilir. Bu nedenle sıcak havalarda lastik basıncının ideal seviyelerde tutulması hem güvenlik hem de performans açısından önemlidir.

Lastik Basıncı Uyarı Işığı (TPMS) Ne Anlama Gelir?

Lastik basıncı uyarı ışığı (TPMS), lastiklerde düşük basınç olduğunu gösteren bir sistemdir. Lastik basınç uyarı ışığı aracınızın lastiklerinin doğru hava basıncına sahip olmadığını belirtir. TPMS ışığının yanması durumunda aracınızın lastiklerini kontrol etmek ve gerekli müdahaleyi yapmak gereklidir.

Araba lastik basıncı güvenli sürüş ve aracın verimli çalışması için büyük bir öneme sahiptir. Düzenli kontroller ve doğru hava basıncı seviyeleri ile olası arızaların ve güvenlik risklerinin önüne geçebilirsiniz. Ethica Sigorta olarak aracınızda meydana gelebilecek olası arızalara karşı sizi korumak için geniş kapsamlı kasko sigortası sunuyoruz.

İlginizi Çekebilir→ Araçlarda Yakıt Tüketimi Nasıl Hesaplanır?

 

Yorumlar kapalı